18 February 2012

Chasing Mr Proper

 CATALÀ: Avui em trec la màscara i allibero la “maruja” que porto dins. Avui amigues i amics -per allò de la correcció política- us vull parlar del producte de neteja per tota la llar que hi ha Suècia. Oblideu-vos del lleixiu i el KH-007, tampoc n’he vist a les botigues. Segons les instruccions d’aquest producte miracle suec puc netejar tot tipus de terres, el bany, el forn i les meves joquines de fusta, plàstic i metall. No ho posa, però segur que amb només unes gotes també puc deixar la meva i les vostres consciències com una patena.

Només hi ha un problema. Aquest producte miracle no olora a llimona, primavera o sabó de Marsella. Olora raro, molt raro. Ara mateix obro l’ampolla, inspiro i… raro, indescriptible, cap rastre d’olor a net. Com pot ser que com a mínim no tingui el clàssic olor a pi, si està fet amb oli de pi?

Una altra raresa. Aquest producte miracle amb olor raro té dues versions: la groga i la verda. Però, oh sorpresa! Totes dues serveixen pel mateix i, el més important, tenen el mateix perfum. Per això, com si els gens de Mourinho fluïssin a la meva sang em pregunto: ¿porqué? Lamentablement, he trobat resposta. Històricament el sabó es produïa amb ingredients diferents al nord i al sud de Suècia. Al sud era verd perque feien servir cànem i al nord groc perque utilitzaven servir greixos animals. Ara només s’usa oli de pi, però els productors han volgut mantenir les dues opcions. Però on està la meva? Hauré de seguir buscant a Mr... Proper.


Llimona i brisa marina, en serio?
Citron och sjöbris, på
riktigt? 
SVENSKA: Idag tar jag av mig masken och befriar hemmafrun i mig. Väninnor... och manliga väninnor, idag vill jag prata om ett allrengöringsmedel som finns i Sverige. Jag får glömma lut och KH-007 (mina favoritprodukter), för att det inte finns i affärerna. Enligt instruktionerna för denna svenska mirakelsåpa kan jag städa alla sorters golv, badrummet, ugnen och mina leksaker i trä, metall och plast. Det står inte på flaskan, men jag är säker att med några droppar kan jag lämna mitt och dina samveten rena med.

Det finns bara ett problem. Denna mirakelprodukt doftar inte citron, vår eller marseilletvål. Det luktar konstigt, jättekonstigt. Nu öppnar jag flaskan, drar in doften och... det är underligt, vansinnigt underligt, inte ett spår av ren doft. Hur kan det vara att det inte ens luktar tall om såpan är tillverkad av tallolja?

En till konstighet. Denna mirakelprodukt med pekuliär lukt har två versioner: grön och gul. Men, vilken överraskning! Båda versioner använder man till samma sak och (det viktigaste) de har precis samma lukt. Därför, som om jag hade Mourinhos gener i mitt blod undrar jag: Varför? Tyvärr har jag hittat ett svar. Förr i tiden tillverkades såpan med olika produkter i södra och norra Sverige. I söder var såpan grön för att man använde hampa till skillnaden från i norr där man framställde såpan med animaliska fetter. Numera finns det en gemensam ingrediens (tallolja) men tillverkarna har fortsatt att producera de två historiska versionerna. Men var är min version? Jag ska hålla i mig att leta efter Mr... Proper. 

2 comments:

  1. Llavors, no olora a net quan neteges? Vaja!!!
    Per cert, recorda que "Mr Proper ahora se llama Don Limpio"

    ReplyDelete
  2. Cap olor a net! Això Mr Proper no ho permetria. Li mantinc la seva identitat passada perque em sembla més internacional. L'altre opció era Mr. Clean. Per cert, que a mi m'agraden els noms que té a d'altres països, com per exemple: Maestro Limpio, Mastro Lindo i Monsieur Net.

    ReplyDelete